BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 31, 2010

YA ALLAH ..beratnya tanggungan ini....

YA ALLAH...
ADAKAH AKU MAMPU ??

itulah persoalan yg kerap kali bermain di mindaku..setelah hampir sebulan bergerak dgn Jawatankuasa Perwakilan Kolej Mawar ini, kerap kali persoalan inilah yg bermain di minda..sedar x sedar, hampir sebulan tugas ini telah cuba ku pikul dengan sedaya mungkin..mana tak nya, tanggungjawab kami memikul hampir 3500 org siswi UiTM..

TanpaMu YA ALLAH, tanggungjawab ini x akan mampu ku galas..setelah bergelar jpk, hampir setiap mlam aku menerima aduan .. tentang pelajar sakit, kunci patah, kunci hilang, black-out dan sebagainya..dari mlm pertama memikul tanggungjawab lagi, dikejutkan dengan aduan siswi yg pengsan..hampir setiap mlm, aduan secara langsung dan x lgsung (sms) ku terima..insyaAllah, akan ku layan dengan sedaya upaya..mungkin pada mulanya rasa sangat2 berat untuk menghadapi sume ni..tapi, setelah mendongak melihat betapa ramainya siswi yg kami same2 pikul, beban ni sedaya upaya ku anggap sebagai satu cabaran untukku.hampir 3500..bukanlah satu angka yg sikit..

Pesanan dari k hafsah kpd sume shbt2 surau yg bergelar jpk..." adik2..tangungjawab yg kite pikul ni bukan mudah sebenarnye..kalau ikutkan hati, memang kite x akan terime..sekali kite bergelar pemimpin, sebelah kaki kite dah melangkah ke neraka..." ..

YA ALLAH, tatkala ku dengar nasihat dari k hafsah , Presiden JPK mawar, baru ku sedar ..tanggungjawab yg ku pikul ini bukanlah satu mainan..yg bleh kite berusaha bile kite kuat dan berehat bile kite lemah..bukan...tidak same sekali..tanggungjawab ini satu realiti..realiti yg sangat berat untuk kite pkul..walupun mmgang portfolio aduan dan kebajikan...aku tahu..xde gunanya jawatan kite jke ianya bukan kerana Islam tercinta..

Akademik, Dakwah , Tarbiyah dan tanggungjawab..ketiga-tiganya harus diseimbangkan..

teringat pesanan ummi dan ayah..
" kak long, ummi dan ayah menaruh hrpn kat k long..ummi dan ayah x harapkan apa2 sebagai blsn, cuma kejayaan k long sbg pendorong kpd adik2.."

"meen, p sana..bljr elok2..jgn hncurkan harapan ummi dgn ayah,..ummi dgn ayah berkorban segala-galanya untuk meen dgn adik2..hadiahkan ummi dan ayah dgn kejayaan ya..asalkn meen b'usaha..ummi n ayah akan cukup berbangga..", pesanan mak sedaraku..chu..

satu persatu pesanan mereka terngiang-ngiang di telinga..ya Allah, aku ingin membahagiakan kedua org tuaku...

YA ALLAH,
bantulah aku..
kuatkanlah aku ya Allah..
jgn keranaku nanti,
timbulnya fitnah buat ISLAM tercinta..
jgn keranaku nanti,
bertambah sahabat-sahabatku yg jauh dariMU..
jgn keranaku, ibubapaku terseksa Ya ALLAH..

YA ALLAH..
jika aku resah,
dekatkanlah hati ini padaMU..
agr hati ini tidak akan berpaling drMU..

buat insan bergelar shbt..
jika hati ini berpaling walu sebesar darah dari SIRATAL MUSTAQIM,
ingatkan lah aku,
bhw ak akan dihitung amalanku..

SAHABATKU..
jika aku menderita kesakitan,
ingatkanlah aku sahabatku..
bhw sakit ini hanya sebahagian dari kifarat dosaku..

duhai sahabat..
jika aku sering terleka dgn gelaran dan jawatan yg ku sandang..
ingatkanlah aku akan tanggungjawab dan azab
yg bakal aku tanggung di akhirat kelak
jika tidak kujalankan tugas itu dengn penuh tawaddhu'..

"Wahai Ibnu Haraki Penegak Islam!! Rasul bermadah lg 1 janji & aspirasi,"ISLAM ITU TINGGI DAN TIADA YG LBH TINGGI DARINYA ..." . cuma kita belum pasti, adakh kita tinggi peribadi ?? kita asyik berjaga malam untuk GERAK KERJA, tp 'terlepas' TAHAJJUD & QIAM..kita kuat juang tapi kurg MENTADABBUR ALQUR'AN.. kita banyak ceramah tp ZIKIR entah ke mana...kita tguh johad menegak islam tp kering kontang ILMUnya..kita byk berbuat dosa tp jrg sekali BERTAUBAT .. kita hanya pandai amar ma'ruf tp SUBUH pn selalu lewat.. kita banyak bercakap mengenai ikhlas & khusyu' tp RIYA' menguasai diri..

ADUH !!! HINANYA DIRI ini... adakah kita layak digelar JUNDINYA di akhirat nanti ??
takutnya diri andai kata segala pengorbanan yg kite lakukan hari ini, akan menjadi DEBU berterbangan tiada erti ...
INSAF dan MUHASABAH DIRI..
pemimpin sufi lagi haraki.. "


same2 la kite muhasabah diri.. buatmu wahai insani.. =)

0 comments: