BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 5, 2010

sekadar coretan..

assalamu'alaikum dan salam ingatan buat sahabat2 sekalian..x kira walau di mana anda berada..pejam celik pejam celik , dah masuk sem 2 dah menetap dan bermastautin di sini..banyak kenangan dan ilmu yang bertambah...alhamdulillah...sumenya berkat dgn izin dan rahmat dariNya yg maha Esa..juga buat umi dan ayah, tq very2 much krn sentiase mendoakan anakmu ini..terima kasih..x terbalas segala jasa2mu..

setelah lama membiarkan blog ini tidak diupdatekan, alhmdulillah, akhirnya sempat juga meninggalkan sedikit coretan di blog ini..banyak kekangan dan halangan yg terlalu tidak dapat dielakkan..tapi alhamdulillah , pd masa dan ketika ini, minit dan saat yg sedang meningkat meninggalkan jam 1 pagi ini, masih diberi keluangan masa yg walaupun hanya sebentar tetapi insyaAllah memadai untuk same2 kite memuhasabah diri serta memerhati sekeliling kite..


setelah bbrapa hari melalui episod pendaftaran kolej, kadang2 tbe2 terfikir, ape yg telah aku lakukan pada sem yg lalu..adkah cukup aku memerhatikan sekeliling?? memerhatikan dan membantu mad'u yg sentiase mmerlukan sedikit bimbingan diri ini untuk lbh dekat dgn Nya??

dan yg paling utama, adakah hati, liver, qalb kite sesuci yg kite cube tunjukkan pd org lain melalui wajah kite? adakah hanya kilauan palsu??yg hanya menyinar di sebalik cengkerang yg busuk, bukannya menyinar dek kerana mutiara yg berkilau indah??


cube kite fikir2kan...sudah berapa lama kite bertalam dua muka?dgn makhluq , kite umpama org yg hebat, yg mantap, sentiase berbekalkan dalil, kdg2 kite tetp angkuh menggunakan dalil sebgai hujah walaupun tidak pasti dgn dalil penuh tersebut..untuk apa??untuk membuktikan kita hebat!! untuk tunjuk yg kite mampu berhujah!! tapi tengoklah , ape kesannya...dosa bertambah lg banyak dek kerana kekurangan ilmu..dosa juga bertambah dek krana kekurangan adab..sbgaimana kite tahu, non-muslim yg hanya mempelajari nilai2 moral pun, lebih disiplin, lebih bertanggugjawab, lebih bertimbang rasa dari kite!! kenapa ini terjadi?? adakah kerana kite ISLAM ?? ataupun kerana kite manusia yg bukan beramal dengan cara2 yg dituntut oleh Islam?
kite selalu bangga dengan title Islam di I/C ..tapi kite seringkali lalai dan leka akan tanggungjawab kite sebagai umat Islam.. di kala, masuknya tahun baru 2010, kite sibuk meraikan dengan jamuan dan sebagainya..tetapi di kala ttibenya awal muharam, yakni tahun baru hijrah, adakah kite meraikannya sbg tanda kite menantikna ketibaannya?? bukanlah bermaksud diraikan dengan cara yg sama seperti new year..ttp, dengan cara Islam..adakah kite ambil cakna dengan sekeliling, dgn family, dan jga dgn tarikh penting dalam Islam...


kite bangga bergelar da'ie, tapi tarikh penting Islam pun seringkali berlalu di sekeliling kite tanpa kite sedari..adakah ni tandanya kite sudah cukup layak untuk bersenang lenang dan berbangga dengan title-title yg ade pd diri kite ??? same2 kite renungkan...

buat sume sahabat2ku...sentiase teruskan perjuangan walau di mana antum berada..

walaupun dulu kite same2 berjuang di kmpp, dan sekarang di destinasi2 dan kampus2 yg berbeza, namun, ingatlah , ALLAH MA'AKUM FI KULLI WAQT..WA FI KULLI HAL..


salam ukhuwwah buat sahabat2 ku..salam stdy..

0 comments: